onsdag den 25. april 2012

Mad og planer

Som lovet vil jeg komme med vores erfaringer omkring madplan og indkøb leveret til døren. Jeg ved ikke om jeg får det hele med i det her indlæg, jeg har ej heller fået fotodokumenteret vores mad, da jeg konsekvent glemmer det midt i borddækning, mad der skal være færdig, og meget meget sulten lille dreng!! Og de fleste aftener går det bare turbo ved middagsbordet. Sylvester lynspiser, og når han er færdig så vil han ned og videre i teksten:-)



Vi laver madplan for 1 uge ad gangen, vi kører fra torsdag til torsdag, og får leveret mad om fredagen.

Denne uge ser sådan her ud: (de fleste opskrifter er fundet på arla.dk)

Fredag: Svensk Pølseret
Lørdag: Fiskefrikadeller med pommes fritter og grøntsagsstave
Søndag: Koteletter og bacon i fad
Mandag: Pølsehorn og græsk salat
Tirsdag: Porretærte
Onsdag: Boller i Karry (fra kogebogen "smag på Danmark")
Torsdag: Kyllingesandwich i Ciabattabrød

Til nogle af retterne laver jeg pastaskruer med rød pesto til Sylvester. Det svinger ret meget med hvad han gider spise, og da han er ret sulten, er der bare nødt til at være noget jeg ved han kan blive mæt af, ellers skal han bare have noget igen inden han skal sove!!



Jeg printer alle opskrifter ud, og sætter dem i et ringbind, så jeg har det hele samlet, og vi kan genbruge ugerne! Jeg er generelt et menneske der ELSKER orden og system, så det her er virkelig dejligt for mig at have orden på!

Vi køber dagligvarer på www.ousma.dk, det var faktisk de eneste der leverer hertil hvor vi bor.
Vi har fået leveret dagligvarer 2 gange indtil videre, og vi er som udgangspunkt tilfredse med det.
Mine eneste indvendinger i mod det, er at man ikke selv kan udvælge sit frugt og grønt, og enkelte varer er lidt dyrere end hvis man tog et smut i fakta eller Netto.
Jeg synes det går ret hurtigt med at udfylde indkøbslisten, man kan både finde varerne under bestemte kategorier, og man kan søge efter dem i et søgefelt, hvilket er super smart!

Vi har valgt at få leveret dagligvarer af 2 grunde. Den første er impulskøbmanien, som jeg især lider af, jeg er god til at shoppe ALLE steder, også i Fakta:-) det undgår man når man handler på nettet, og vi har faktisk holdt vores budget de sidste 2 uger, hvilket nærmest ikke er sket før....
Og så er der selvfølgelig de praktiske grunde, det er nemt at få det leveret til køkkenbordet!


Med fare for at gøre indlægget dræbende langt, så vil jeg stoppe her, og så skal I være mere end velkomne til at spørge løs;-)

22 kommentarer:

  1. Spændende...
    Jeg bruger virkelig også megen tid (og energi) på at handle ind. Synes ikke jeg impuls-shopper sådan helt vildt, men jo der ryger da ting med i kurven som ikke stod på sedlen og som vi sagtens ku være foruden.
    Måske jeg sku prøve det.....så havde man jo prøvet og hvem ved måske det også virker for os!

    SvarSlet
  2. Jeg kan virkelig også anbefale osuma, det er nemt, praktisk og belejligt. Desværre er vi ikke helt så gode til at få lavet de ugeplaner, så vi ender med daglige indkøb i kiwi eller netto. Sååå dumt!!

    SvarSlet
  3. Hvor fast hvor er du smart! :D Jeg er selv ude i madplaner osv., men jeg har da aldrig tænkt over, at jeg kunne gemme og genbruge. Jeg sidder hver torsdag med den dumme liste og skal komme på hvad menuen for næste uge skal være, så der kan blive købt ind om fredagen.

    Du har inspireret mig! :) 1000 tak for det..

    Så mangler jeg bare alle de gode madretter jeg aldrig kan finde på ;)

    SvarSlet
  4. Det er skønt med mapdplaner! Vi får leveret af et firma der hedder Mad Til Døren, som kører i Aarhus området. De leverer mad OG opskrifter til 4 dage-så det er lige til at gå til, og vores børn spiser for det meste hvad der bliver serveret:-)

    SvarSlet
  5. Hold da op en organisering. Imponeret. Men er nu lidt smart at søge inspiration udefra, vi går tit død i planlægningsfasen. Smart at kunne genbruge dem. Inde på Milles side (mille1000fryd) har hun også lagt madplaner op, dem bruger jeg også lidt.
    Synes det lyder smart med det netshopping, A konkluderer altid når jeg er med ude at handle at det bliver meget dyrere!! Så ligner nok lidt dig der ;)

    Kh

    SvarSlet
  6. tak for det. Jeg overvejer også at få tingene bragt, når vores hverdag for alvor starter igen til august. Det med at handle ind er bare en sur tjans (og jeg er også meget god til at impulskøbe med øjne eller mave:)).

    SvarSlet
  7. Der har jeg også en gang været inde for at se om de leverer hertil! Det gør de ikke, underligt nok når de leverer hos dig og i Skanderborg- kunne ellers være skønt at få det hele bragt ud når A er afsted!

    Sikke et fantastisk system du har over madplanen;)

    SvarSlet
  8. Vi (læs: jeg) laver også madplaner hjemme hos os. Jeg gjorde det en gang for længe siden da jeg boede sammen med min veninde, men vi var ikke så gode til det. Da jeg så flyttede sammen med min kæreste og vi fik bil begyndte jeg igen. Nu handler vi én gang om ugen (gerne fredag) til hele ugen. På den måde spare vi på impulskøbene (kun én gang ude og handle = kun én gang med mulighed for impulskøb :) ) Og så er jeg også sådan en type der kan gå og glæde sig til noget der er på madplanen :) Desuden gemmer jeg også alle vores madplaner - jeg gør det bare på bloggen, så er de også nemme at finde frem igen og samtidig kan de måske give lidt inspiration til andre :)

    SvarSlet
  9. Dejligt, du skriver dine erfaringer med indkøb på nettet - tror jeg vil tage det med i mit hjem. Jeg har nemlig også en tendens til at putte lidt meget i kurven :o)

    SvarSlet
  10. Jeg må med skam erkende at jeg handler ind næsten dagligt... jeg synes altid liiige der mangler noget i huset. Vi har dog en døgnnetto her, og de har ingen spotvarer - det hjælper på det der med impulskøbene ; )
    Jeg må hellere prøve at lave madplaner ligesom dig og spare en masse tid... god idé at gemme planerne så de kan genbruges... mon ikke jeg kan få en masse dejlig tid (den tid jeg har sparet ved ikke at handle hver dag) til at gå med bare at designe hvordan mine madplaner skal se ud ; )
    Det synes jeg jo - desværre - er sjovere en at lave mad... gid jeg kunne kopiere dine retter, men desværre vil min datter ikke spise svinekød... livet er lidt besværligt her ; )

    SvarSlet
  11. Vi har også prøvet at handle på nettet et par gange, og det er altså skønt at få leveret til døren. Men madplanerne har vi ikke rigtigt fået til at fungere - selvom jeg virkelig gerne ville. Mon ikke bare vi skal op på hesten igen? :-) Tak for inspirationen!

    SvarSlet
  12. Smart, her har vi også overvejet at handle dagligvarer på nettet, men aldrig gjort det! Jeg tror faktisk at jeg tænkte det var dyrt, men kan godt se at jeg jo ikke vil foretag alle de impulskøb jeg også er mester i!

    SvarSlet
  13. Fedt at læse!
    Især det med Osuma, vi er nemlig på vej til at flytte til Aarhus og jeg elsker at handle dagligvarer på nettet, så jeg har været lidt på bar bund, mht muligheder derovre. I dag handler jeg de fleste dagligvare på nettet og oplever også som dig, en ret god besparelse, primært pga de udeblivende impulskøb ;)

    SvarSlet
  14. Elsker også orden og systemer, så dine madplaner falder lige i min smag :) Og smart med at handle over nettet, det har jeg altid gerne ville med grøntsager fra Årstiderne, men da vi bor i lejligehed, så kan alle snuppe vores kasse og det er jeg ikke vild med.

    SvarSlet
  15. Her har vi kørt med madplaner i snart 5 år. Vi laver dog for en måned ad gangen. Har et stort kladdehæfte, hvor det passer med, at der kan være en måned på en side. Vi kører på kladdehæfte nr. 2, men har gemt det 1. hæfte, så det kan bruges til inspiration.
    Når man er en familie på 5, hvor alle undtagen den mindste har fritidsaktiviteter, så bliver madplanen lavet efter det. Rugbrødsdag den dag August er til svømning, rester den dag Villads er til gym osv...
    Vi handler som hovedregel 1 gang om ugen(lørdag/søndag), men visse varer som mælk, frugt og brød skal som regel suppleres op i løbet af ugen.

    SvarSlet
  16. Jeg ville ønske jeg var bedre til at få lavet madplaner. Når jeg gør, får vi langt mere varieret mad = der kan gå en måned inden vi får pasta m/kødsovs igen.

    arla.dk bruger jeg også når jeg skal have ny inspiration :)

    SvarSlet
  17. Hvor er du organiseret:) hold da op....

    Her forsøger vi også at lave madplaner, bliver bare skrevet direkte på familiekalenderen. Når jeg kigger igennem ugerne spiser vi dog ofte det samme, så det er skønt med inspiration.
    Ville være skønt hvis du lægger dine planer på bloggen:)

    Mht at onlineshoppe dagligvare så er vi stadig der hvor vi nyder a vi alle 3 kan gå ind i butikkerne sammen ( efter elias blev afisoleret) så venter lidt med den del;)

    Rigtig god dag

    Kh

    SvarSlet
  18. Tak for inspirationen. Jeg må vist hellere få undersøgt, om de leverer hjem til mig også:) Jeg fik engang et tip om at lægge sedler i en dåse med retter på og så trække derfra når der skulle laves madplaner. Måske en idé at give videre, hvis det kniber med at "hitte på"!?:)

    SvarSlet
  19. Det er sørme velorganiseret. Vi fik også indimellem bragt til døren, da vi boede i DK og det er virkelig smart. Jeg vil dog gerne have lov at komme med et lille tip. Hold en eller to dage madplanfri (afhængig af om I som os, nogle gange bare bliver nødt til at have takeaway, i så fald skal det være to ;). Ellers er det nok med en madplanfri dag - og den skal jo bruges på rester! Det er helt utroligt, hvad man kan få ud af rester (en halv bakke hytteost, en rest broccoli og to kyllingelår kan fx blive en fremragende tærte) og har vi mange rester er både mand og børn faktisk også ret vilde med reste-buffet, for så kan man, som mine børn siger, helt selv bestemme, hvad man vil have ;)

    SvarSlet
  20. Kære søde damer:-)
    Jeg tror jeg lige vil samle op i en samlet besked:-) Det er skønt med den store interesse, og jeg er så glad for at kunne inspirere:-) Jeg vil rigtig gerne forsøge at lægge madplaner på bloggen, men ellers kan i også se med her hos Mille (som Anne skriver) http://mille1000fryd.blogspot.com/p/madplaner.html, der er også god inspiration!
    Generelt synes jeg der er mange der er gode til at blogge om mad, og jeg finder selv inspiration til opskrifter mange steder! Men jeg er nok mest til de lidt mere simple opskrifter der ikke tager lang tid at lave:-)
    Jeg tror jeg vil lave et opfølgende indlæg på et senere tidspunkt, og liste nogle af alle de gode råd I er kommet med, TUSIND tak for dem:-)
    Det afgørende for mig er, at jeg har en opskrift på papir ved siden af mig, jeg duer ikke til at stå og kigge på en Iphone, eller huske noget i hovedet, jeg skal have det så nemt som muligt:-) Det er også opskrifterne jeg laver indkøbsliste ude fra, når jeg bestiller på maden på nettet!
    Rigtig god fornøjelse med madplanerne:-)

    SvarSlet
  21. Skønt med inspiration! Har også glædet mig til dette indlæg, siden du skrev om det :-)
    Først og fremmest - din sans for orden og systematik er lige i min ånd!!! Jeg elsker struktur, mapper og styr på tingene :-)

    Dernæst synes jeg, det er rigtig fedt at få inspiration til madretter og indkøb - vi har egentlig været mere strukturede omkring det i mange år, men her i maj skal jeg prøve en ny variation, i håb om ikke at skulle bruge så meget tid i supermarkeder, er spændt på at se, om det virker... Jeg er endnu ikke helt klar til at købe ind på netter - kan nok ikke helt forlige mig med, at jeg ikke kan vælge den pæneste pakke hamburgryg osv - men måske det kommer med tiden :-)
    Vi får af og til frugt og grønt fra Årstiderne i sommerhalvåret - det ELSKER jeg :-)
    Nå, men det jeg egentlig ville spørge om (sikke en masse snak...), var faktisk om I har et husholdningsbudget? Altså hvor mange penge I sætter af til kost og andet hver måned? Det synes jeg kunne være interessant at høre, hvis du vil dele det med os :-)

    SvarSlet
  22. Hold da op, hvor er det tjekket og hvor er det et inspirerende indlæg! Jeg har hermed sat mig selv en helt ny målsætning for resten af sommeren ;) Jeg handler dagligt som den sinke jeg er og jeg køber ALLE spotvare i Netto og forlader endda butikken med følelsen af sejr....usselt. Hvad med frokost, morgenmad/madpakke til Sylvester?? Handler I det med også?

    SvarSlet