søndag den 21. oktober 2012

Et anderledes indlæg med mange meninger!

NU er jeg nødt til at sige noget! Her kommer et helt anderledes, og meget mere teksttungt indlæg, end der plejer her på bloggen. Men i forhold til det her emne, har jeg simpelthen så meget på hjerte.
Det tager udgangspunkt i den ammedebat der (igen) kører. Du kan læse lidt om det her, og der kører også flere debatter på Facebook.
Jeg kommenterer ellers ALDRIG i den slags debatter på FB, fordi jeg synes der er en tendens til at folk bliver nedladende og usaglige i deres sprogbrug. Men nu har jeg gjort det, og allerede fortrudt igen. For det der skuffer mig mest, er nogle af de kommentarer som andre kvinder kan komme med i forhold til den her debat. Og her tænker jeg på eksempler som: "jeg gider ikke have andres patter op i hovedet når jeg spiser", "jeg gider ikke sidde ved siden af en vuggestue når jeg er på romantisk date", og endnu grimmere kommentarer, som ikke får plads her.

Jeg vil egentlig ikke gå ind i selve debatten omkring Tivoli, min holdning er mere generel. Jeg synes der er en stigende tendens til en intolerance og egoisme i vores samfund, der bare er så sørgelig at være vidende til! Jeg synes desværre at man alt for ofte møder en modvilje mod, især, børnefamilien, og den bliver gjort til sådan en besværlig og belastende ting, man gerne vil undgå, og allerhelst helt fri for i det offentlige rum.
Jeg har både oplevet modstanden i min egen tætte omgangskreds, men også i offentligheden. Jeg har tænkt tusindvis af tanker, og brugt forfærdelig meget energi på at være vred over det, og er nu nået dertil, hvor jeg synes det er så trist, at det er blevet sådan i vores samfund.
I forhold til amningen, så er det jo vanvittigt diskriminerende at udelukke ammende kvinder fra det offentlige rum, akkurat som man ikke udelukker andre befolkningsgrupper! Og der er stadig ekstremt meget diskrimination i vores samfund i forhold til kvinder der snart skal have/har (små) børn. Jeg har oplevet det til mange jobsamtaler, og tilmed fået det som grund af afslag på ansøgninger.
Jeg ville sådan ønske at man kunne prøve at være lidt mere rummelig i sin tilgang til andre mennesker, og være lidt mindre fjendtligt stillet overfor det samfund vi alle er en del af.

Jeg forstår simpelthen ikke hvordan det kan være SÅ frastødende for nogen, at en kvinde giver sit barn mad, på den måde som naturen har indrettet os. Og hvorfor det skal (i mange sammenhænge), ses som en ulempe for en kvinde at hun får børn.
Hvis du har orket at læse med så langt, så kom endelig med en kommentar, jeg hører gerne alle meninger, men hold gerne en god tone:-)

UPDATE: Først og fremmest, så er jeg VILDT glad for Jeres kommentarer, som jeg er i fuld gang med at kommenterer tilbage på:-).
Jeg har en lille tilføjelse til mit indlæg, Jeg er ikke "hellig", jeg kan også sagtens blive irriteret over en flok larmende børn eller en gammel mand der lugter i bussen! Det er den generelle holdning der er kommet i vores samfund, det er ekskluderingen af hele befolkningsgrupper, opdelingen af "dem" og mig, tendensen til kun at have egne behov i fokus, det er DEN der får mig op af stolen:-)

Og så i øvrigt rigtig god søndag, jeg vender tilbage senere med lidt billeder;-)

63 kommentarer:

  1. Jeg giver dig helt ret! Jeg har tænkt det samme.. Det er utroligt at vi lever i et land, hvor befolkningen er mere og mere egoistiske. Det kan godt være jeg ikke har børn endnu, men den dag jeg får, "frygter" jeg da, at jeg er den kvinde der bliver smidt ud et sted fra.
    Der er en del af befolkningen der måske skal ændre deres syn på kvinder? ;-)
    Tak for dit indlæg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak fordi du har brugt tid på at kommentere Simone:-) Det er altid lidt en chance man tager, når man kommer med noget helt nyt på sin blog!
      Man kan i forvejen nemt være meget usikker som nybagt mor, så det hjælper ihvertfald ikke på det, når man møde modvilje i det offentlige rum! HELDIGVIS er der også mange steder, hvor der er plads og rum til alle:-)

      Slet
  2. Helt enig. Det er TÅBELIGT at vi overhovedet hardenne debat i et moderne, frigjort samfund. Selvfølgelig må man give sit barn mad hvor andre også spiser. Alt andet er simpelthen for snerpet.
    Med hensyn til ansættelser af kvinder i den fødedygtige alder (uden børn) så kan jeg desværre godt forstå arbejdsgiverne. Selvom jeg skammer mig over det. Det eneste der kan rette op på den skævhed mellem kønnene er tvunget barsel til fædrene. Sålænge de fleste kvinder holder 12 måneders barsel så vil chancerne for at få job før en mand være ringere. Det er cool business. Desværre. Så mændene hjem på barsel og kvinderne tilbage på jobbet, siger jeg. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ikke fordi jeg ikke kan forstå arbejdsgiverens grundlag for valg/tilvalg ved ansættelser af kvinder. Jeg synes bare stadigvæk det er forkert. Det kan i sidste ende ekskludere en temmelig stor gruppe af kvinder fra arbejdsmarkedet! Og det handler jo ikke kun om den del der hedder barsel. Her er der jo også noget natur der spiller ind, for så længe mænd ikke kan amme, ja så kan de i mine øjne ikke have lige så lang barsel som kvinder.
      Det handler jo også om de år hvor man har små børn, der er barnets sygedage, prioritering af ferier, lægebesøg osv osv. Og så det faktum at man måske ikke lige står til rådighed for sin arbejdsplads 24 timer i døgnet, 7 døgn om ugen.
      HELDIGVIS er der også mange virksomheder som er optaget af at småbørnsforældre (mødre) også kan være en del af arbejdsmarkedet:-)

      Slet
    2. Men mange moderne fædre tager da deres del af sygedage osv.? Der tror jeg ikke der er så meget forskel. Jeg mener virkelig at tvungen barsel til mænd er den eneste løsning på den problematik. Hvis kvinderne tog de første 6 måneder og mændene de sidste 6 måneder, så ville det blive meget mere lige for alle. Og de nye ammeanbefalinger lyder netop på 6 mdr, det læste jeg i hvert fald da jeg ammede. Så jeg ser slet ikke nogen problemer i tvungen barsel til mænd - jeg ser kun mere lighed. :-) Men det er selvfølgelig også et ømt emne fordi mange kvinder insisterer på at gå hjemme hele barslen og så sker der jo ikke så meget på lighedsfronten. Vi kan ikke få i både pose og sæk. Hvis vi vil ha samme muligheder som mænd så må vi også bringe de samme "ofre" som mænd. Give and take. ;-)

      Slet
  3. Fedt indlæg!!!
    Jeg er helt enig. Som min mand siger: Hvorfor skal noget SÅ naturligt, gøres til noget besværligt?!!
    Når vi er nogle steder, og jeg skal amme, sørger jeg for at det er så diskret så muligt. For selvom amning er det mest naturlige, behøver hele restauranten eller cafèen ikke se mine bryster :-)

    Rigtig god søndag til dig!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for feedback Marlene:-) Jeg tror da bestemt også at langt de fleste kvinder har det som dig når de ammer offentligt! det ER jo en intim situation, men ikke mere end, at man sagtens kan integrere den i det offentlige:-)'
      Og rigtig god søndag til dig også:-)

      Slet
  4. Dejligt med et indlæg fyldt med meninger!
    Da jeg for første gang hørte om episoden i TIVOLI, valgte jeg bevidst ikke at bruge energi på at følge op på sagen i diverse medier. Jeg synes (som dig) desværre ikke, at det er et enestående tilfælde, at folk diskriminerer og opfører sig fuldstændig vanvittigt overfor andre mennesker, men der er SÅ mange forskellige meninger om ALLE emner mellem himmel og jord, og med Facebook, Twitter, Insgram + mange flere sociale medier, tror jeg desværre kun, at disse vil få endnu mere taletid og opmærksomhed end tidligere. Jeg ser ikke mig selv som hverken konfliktsky eller fej, men jeg har besluttet mig for at tage "kampene", når jeg møder dem på min vej, om det så er ude i offentligheden eller i min nære omgangskreds.
    Sidste gang jeg tog en lille kamp, havde jeg nær fået tæv en af KÆMPE rockerfyr, da jeg udenfor McD bad ham om at samle hans burgerpapir op, som han havde "tabt" på jorden... GULP! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fordi du læser med Fie:-)
      Og jeg tror du har fuldstændig ret! Det er efterhånden blevet de usaglige holdningers holdeplads på FB, og der er nok mange, der føler at de kan sige noget rigtig grimt, uden de behøver stå til regnskab for det, fordi man sidder bag en skærm!
      Jeg synes det er SÅ sejt gjort, pyh det tror jeg ikke at jeg turde bede nogen om;-) Jeg synes det er en fantastisk tilgang du har til det, at gøre en lille forskel i hverdagen:-) Det vil jeg selv blive bedre til!

      Slet
  5. Jeg er enig... Jeg oplevede en KOLOSSAL forskel fra mit første barn (der blev født i 2001) og så min lille datter født i 2011...
    Jeg har altid været diskret når jeg ammer ude i offentligheden - Men man kan ikke på samme måde bare sætte sig og amme mere. Jeg vænnede mig til altid at have enten en cardigan + bluse - eller en bluse + top på, fordi man så kan være sikker på at der ikke vises særlig meget hud...
    Men jeg er chokeret over at holdningen til børnefamilier og amning er blevet SÅ snæversynet på bare 10 år. Jeg synes det er rigtig synd! Trods alt er det noget meget naturligt at gøre, som er gjort af kvinder i tusinder af år :0)

    Det være sagt - Så har jeg oplevet eksempler på kvinder som bare har siddet med brysterne flagrende frit fremme, og det har da også chokeret mig lidt (og jeg har siddet og ammet lige ved siden af)... Der er visse ret udiskrete elementer ind imellem :0)
    Men jeg kan ikke se hvorfor det nærmest skal være en forbrydelse at have små børn... De børn skal jo ligesom komme for at der er nogle til at hjælpe de personer, der "brokker" sig over børnene, når de bliver ældre mennesker der ikke selv længere kan tage deres del af læsset.
    Den type holdninger fremmer jo ikke ligefrem på andres lyst til at afhjælpe problemet med mindre og mindre årgange i Danmark, som er lig med større og større arbejdsløshed for flere mennesker i det lange løb.

    Men jeg er heller ikke typen der blander sig i de debatter - For jeg ved bare at det i sidste ende bliver personligt og sårende... Den type diskussioner bliver descærre sjældent holdt på et sagligt niveau.
    I stedet prøver jeg at være et eksempel på, at man i dagens Danmark sagtens kan amme diskret offentligt, man kan sagtens have små børn med, uden at det behøver at inddrage resten af restauranten, og et eksempel på at børn er en velsignelse - IKKE en plage!!!
    (Det kræver så også at man er villig til at tage kampene, og passer på med ikke at overforkæle eller overbeskytte eller pace sine børn for meget... Men det er en helt anden debat...)

    :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er SÅ enig med dig, tusind tak for din kommentar!
      Det er lige præcis dit sidste afsnit, der er hovedet på sømmet for mig! At man netop kan have sine børn med, uden at det behøver inddrage resten af restaurenten, og at børn ikke som udgangspunkt er en plage!
      Der vil ALTID være nogle familier der stikker af i forhold til ovenstående, ligesom der også vil være sure gamle damer, ubehøvlede kassedamer, cyklister der kører over for rødt, osv osv osv! Det bliver verden aldrig fri for. Man kan ikke ændre på andre mennesker, men man kan ændre på sin egen tilgang til dem!
      Og som du selv skriver, så er det der med børneopdragelse en helt anden snak:-)

      Slet
  6. Helt enig med dig! Bliver så harm over at man ikke kan få lov til at give sit lille barn mad. Heldigvis har jeg kun mødt positive cafe ejere, men generelt spørger jeg altid om jeg må amme inden jeg spiser et sted, så jeg ikke ender som hende i Tivoli. Tør ikke tænke på hvordan storm ville reagere hvis han ikke måtte spise, når han er sulten. Han ved jo ikke at folk synes at det er klamt. Der må godt være strip på barer og topløse kvinder på stranden, men ikke ammende kvinder på cafeer? Hvordan kan noget så naturligt og smukt forarge.

    God indlæg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din kommentar Kristina:-) Det er så ærgeligt at man ikke bare kan få lov til at amme i fred! Men jeg tror desværre det handler om mere, end bare at det har med bryster at gøre. Det er et udtryk for intolerance, og måske også en angst overfor noget fremmed og noget man ikke kender?? (eller helt har glemt igen).

      Slet
  7. Jeg er helt enig med dig. Nu har jeg ikke selv børn men det betyder da ikke, at jeg har et problem med at andre kvinder ammer i samme rum som jeg opholder mig i.
    Der er dog nogen ind imellem som mener, at det er i orden, at "hælde hele yveret ud over bordet" (undskyld udtrykket..) når de skal i gang med at ammme og det har jeg altså ikke behov for at se på. Ja, det er naturligt at amme men man kan sagtens gøre det diskret og uden at "flashe" hele frontpartiet og så er det i orden med mig.
    I min afdeling på jobbet har vi en meget børneglad afdelingsleder, så han plejer ikke at have problemer med at ansætte kvinder i den fødedygtige alder. Men andre steder hvor man ser mere på cool business (som Dankebaar skriver) så er det måske ikke så mærkeligt, at kvinderne har mindre chance for at få jobbet. Hun kan jo finde på at være væk i et helt år og det er lang tid hvis man har brug for effektivitet og fremdrift. Desværre....

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt i orden med det meget malende udtryk Merete:-) Som jeg også skrev længere oppe, så vil der ALTID være enkelte kvinder der ammer på den måde, ligesom der vil være andre mennesker der gør eller siger ting man forarges over ude i verden. Men det er jo ikke disse enkelte tilfælde, der burde danne ramme om den generelle holdning til sagen! Det synes jeg ihvertfald er ærgeligt!
      Jeg tror man er nødt til helt ændre den måde vi anskuer vores arbejdsliv på i dag, der er nødt til at være større fleksibilitet fra både arbejdsgiver/-tager! Man burde hellere se på hvordan man kan udnytte de mange resourcer som den (min) grupper af kvinder besidder. Vi er jo et sted i vores liv, hvor vi virkelig forstår værdien af at være top effektiv, der er masser af ambitioner, gå-på-mod og lyst til at gå i gang med en karriere! Det handler bare om få det til at gå op i en højere enhed:-)

      Slet
  8. Jeg er helt enig med dig Ninna og vil godt bare "like" dit indlæg her :) Også go søndag til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Mie:-) Dejligt med et "like" og rigtig god søndag til dig også!

      Slet
  9. Åh, jeg har også tænkt mange tanker ovenpå denne omgang af ammedebatten, og de mange fuldstændigt absurde udbrud der kom inde på facebook-kommentaren til Tivoli. Jeg er SÅ træt af at vi er nået her til, og skammer mig enormt på mine medmenneskers vegne. Tænk at så mange kan frastødes over noget som er det mest naturlige i hele verden, og det som bryster jo for helvede er blevet skabt til. Hele vores samfund er plastret til med bryster og nøgne kroppe, stort set altid i seksuelle sammenhænge. Se bare bybusserne i Århus som længe har kørt rundt med et par struttende nøgne bryster, som en reklame for en plastikkirurg. Dette er tilsyneladende helt acceptabelt, men når en kvinde ammer sit barn er det frastødende. Fy for helvede, hvor skulle folk skamme sig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig, Julia. Måske kan "vi" ikke længere holde kroppen ud når den er naturlig? Måske er kroppens oprindelige funktioner blevet ulækre fordi vi kun kan forholde os til det overfladisk lækre og sexede? Når bryster bliver til mad, så indgår de pludselig i en anden kontekst og det er måske bare mere end nogen kan kapere. Sørgeligt, siger jeg bare.

      Slet
    2. Ja, i forhold til amning har jeg det ligesom dig! Og noget der også kan provokere mig helt vildt, er at når man kommer med sådan en udmelding som du gør Julia, så risikerer man at blive nedgjort, og "beskyldt" for at være en hippieagtig speltmor der vil kaste sine bryster ud i hovedet på gud og hver mand! Og jeg har ALDRIG set sådan et syn med mine egne øjne:-)

      Slet
  10. Jeg deler fuldstændig samme holdning som dig! Det er simpelthen så sørgeligt at (nogle) folk er blevet så 'jeg, mig og mig selv' og 'jeg vil ikke finde mig i noget'. Come on! Der skal da være plads til alle.
    Ud med negativitet! Ind med tolerance og mangfoldighed! Det gælder alt.. Også den lugtende mand i bussen, som sikkert ikke har overskud til at tage et bad ;) Synes da også det kan være ulækkert eller træls med lugtende folk og larmende børn. Men det kunne aldrig falde mig ind, at 'udelukke dem' (hvis du forstår?) Efter min mening er det folk der går i meget små sko, der smider ammende kvinder ud af restauranter.

    mvh Kia

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo flere kommentarer der tikker, jo tydeligere bliver det vidst, der er MASSER af tolerance i blogland:-) Hurra for det!
      Og jeg forstår udemærket hvad du mener. Der er STOR forskel på om man en regnvåd tirsdag kan blive lidt irriteret over den der larmende skoleklasse i bussen, eller om man synes at en hel gruppe af mennesker skal ekskluderes fra resten af samfundet:-)
      Tak for dine indput:-)

      Slet
  11. Jeg er fuldstændig enig! Hvad skal det ikke ende med hvis vi fortsætter udviklingen uden at bremse op og sige fra? Der er alt for meget navlepilleri i DK efterhånden!
    Men jeg er glad for at læse at der er mange endnu der har samme holdning som mig - indimellem kan jeg blive helt i tvivl, om det kun er mig der stadig synes det er helt i orden med f.eks. offentlig amning og at børn også gerne må høres og ikke kun ses..
    Det kan godt være at det bliver mere og mere moderne at være single, vælge børn fra og karriere til osv osv. men det er nu engang børnene der skal holde hjulene i sving fremadrettet, så uden børn ingen verden (altså lidt hårdt sat op måske)
    Tak for dine tanker, som jeg kun kan bakke op om!
    Og god søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er sikker på at der stadig er masser af tolerance, men den kommer hurtigt i baggrunden for vores meget "jeg" agtige kultur, desværre! Det kræver jo også overskud at vise hensyn og rummelighed, og det er måske ikke altid det nemmeste i en travlt hverdag! Eller en hverdag hvor der modsat er ALT for meget tid til "hidse" sig op over alt muligt!
      Tusind tak for din kommentar, det er dejligt med feedback på et indlæg, der er helt noget andet:-)

      Slet
  12. Åh, jeg er altså helt ambivalent på dette emne, og nu bliver jeg sikkert vanvittig upopulær, men jeg har en fod i hver lejr!
    Nu er jeg jo pt en ammende kvinde, så jeg er selvfølgelig helt på, at der skal være plads og tolerance til "sådan nogen som mig", men på den anden fod er jeg også lidt træt af den feministiske "vi har ret til det hele" agtige holdning.
    Hensyn går begge veje, og jeg kunne aldrig drømme om at sætte mig til at amme på noget som helst spisested, uden at spørge, hvor jeg mon kunne gøre det uden at være til gene for nogen.
    Det lyder måske som om, at jeg underkender min ret til at brystføde mit barn under andres fordømmelser, men det er rettere det stikmodsatte. Jeg respekterer, at der er nogen, som ikke har det godt med ammefester, og her kan jeg godt være det store menneske, og sørge for diskretion - eller amme på de dertil indrettede faciliteter, som mange steder (inkl. tivoli) har til rådighed.

    Jeg føler mig hverken gemt væk eller diskrimineret, fordi jeg skal sætte mig bag et gardin (jf. Illum debatten) og amme mit barn. Tvætimod synes jeg, at det er rigtig god service, at der findes et sted med ordentlige siddemuligheder, håndvask, behagelig belysning og sågar legetøj til de større børn (Illum). Her kan jeg gå på café, amme mit barn og ikke støde dem, som nu altså uanset hvor ammedebatten fører hen, stadig vil have et problem med bryster i maden.

    Tivoli-episoden blev håndteret helt forkert fra restaurantens side - det er vi helt enige om, men min pointe er, at der ligger et hensynsansvar hos begge parter, som gælder uanset diverse dækkende tøjstykker. Vi må også respektere, at der er nogen, som simpelthen er så brystforskrækkede, at et lille barns madpakke får dem til at miste appetitten;)

    Kh Cecilie

    SvarSlet
    Svar
    1. Du bliver bestemt ikke upopulær Cecilie:-)
      Mit udgangspunkt for indlægget, var egentlig heller ikke så meget omkring hvor man må/ikke må amme. Men mere den generelle dalenede tolerance i vores samfund, som især kommer til udtryk i sådanne situationer som den i Tivoli. Og selvfølgelig skal ALLE tage hensyn, og der skal være plads til alle. Jeg synes bare det ville være fint hvis man nogen gange kunne vende situationen lidt rundt, og ikke kun se på "hvad er min ret"! Kan du følge mig? Og den gælder jo begge veje;-)
      Når det er sagt, så undrer jeg mig virkelig over, hvad det præcis er gør amning så skræmmende! Og hvorfor det kan skabe så meget røre! Som der også er skrevet flere steder, så er der jo bryster og sex ALLE vegne, så hvorfor bliver vi så forskrækkede over et bryst der ammer???
      :-)

      Slet
  13. Jeg er SÅ enig med dig, og jeg har gjort mig mange af de samme tanker! Det er som om en underlig form for ny-puritanisme er igang med at blomstre op, og jeg synes det er så ærgerligt, at man i høj grad skal bruge så megen energi på at bekymre sig over, hvad andre tænker og mener om ting, som før i tiden var naturligt og normalt accepteret. Er vores ellers så rummelige samfund på vej retur?!? Åh, hvor jeg bare håber det IKKE forholder sig sådan :-/ Jeh orker det ikke ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg orker det simpelthen heller ikke! Der er simpelthen vigtigere ting her i verden man burde bruge energi på. Rigtige problemer, og ikke en eller anden snerpet holdning til så fundamental en ting, som at give sit barn mad!
      God amning;-)

      Slet
  14. Spændende diskussion:-) Man går vist glip af meget, når man ikke er på Facebook, for jeg har hverken hørt om Tivoli eller amme-debat - men kunne da godt forestille mig, at den er voldsom. Jeg tror, at vi er i en forandringens tid. Fra at alt har været tilladt og jo vildere jo bedre til "tilbage til de gamle dyder", hvor man ikke er nøgen eller viser bryster i det offentlige rum.

    Jeg har det præcist som Cecilie. Et ben i hver lejr. Jeg er nemlig af den - desværre også ret udskældte type - som ikke bryder mig om at amme i det offentlige rum. Ikke fordi jeg er bange for folks fordømmende blikke, men fordi jeg er så blufærdig, at jeg ikke har lyst til at vise mine bryster offentligt. Heller ikke selvom det er det naturligste i verden (og det er det da - ingen tvivl om det). Mange frigjorte ammende kvinder vil have ondt af mig, at det er sådan jeg har det - men det er nu engang sådan, og det at have accepteret, at det er sådan - ja, det har jeg det faktisk fint med. Udover, at jeg ikke selv bryder mig om at amme offentligt, synes jeg også, at det kan være grænseoverskridende, hvis jeg får andre kvinders ammende bryster serveret lige i ansigtet. For mig handler det om at tage hensyn. En ammende kvinde, som tager hensyn (dvs. ammer diskret), ville aldrig genere mig. Hvis skal alle kunne være her - både ammende og dem, som er blufærdige.

    Og hvad angår Tivoli-episoden - som jeg nu har googlet mig frem til - så er tjenernes håndtering af sagen ikke noget, jeg kan stå inde for, for den ammende tog netop hensyn - sådan som jeg læser det.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Anna, jeg har det som dig mht. blufærdigheden. Jeg foretrak også at sætte mig afsides når jeg ammede Otto, men det handlede også om at skabe en ro omkring spisetiden for ham, som det gjorde min egen blufærdighed. For mig er det en selvfølge at man gør det så diskret som muligt, og det tror jeg virkelig også de fleste kvinder gør. Dem der smækker det hele frem som andre har skrevet er virkeligt få i min verden. Men når folk udtaler at det er det klammeste de kan forestille sig etc. så bliver jeg virkelig provokeret! Og ked af det, for det er godt nok sørgeligt at vi er nået dertil syntes jeg. Kh.

      Slet
    2. Det kan jeg kun give dig ret i, Julia. I det hele taget vil det blive en bedre verden, hvis folk talte pænt til hinanden og behandlede hinanden med venlighed.

      Kh
      Anna

      Slet
    3. Jeg tror laaaangt de fleste kvinder er blufærdige når det gælder amning. Og jeg kan ihvertfald huske fra mig selv at jeg var enormt usikker, og nemt kunne blive (meget) stresset i en offentlig ammesituation! Og jeg har da ABSOLUT aldrig selv sat mig til at amme for at andre skulle se på mine bryster.
      Men jeg kan sagtens følge dig Anna, Jeg synes bare stadig det er uhørt, at det overhovedet skal diskuteres, og der skal sættes regler op for det.

      Slet
  15. Åh ja, jeg er SÅ enig i det, du skriver! Jeg tror at alle (eller de fleste i hvert fald) ammende kvinder tager hensyn til stedet, hvor de finder "madpakkerne" frem, og de fleste dækker sig også til, så man intet kan se. Tænker tit at det er pokkers, så forskrækkede og stødte folk er over at se baghovedet af en lille baby, som ligger inde mod en moders bryst. Brystet kan man ikke se, så folk må reagere på at de VED at der er et bart bryst bagved. Jeg elskede at amme min søn, og han skulle altså ikke have flaske bare fordi vi skulle i byen. Jeg forsøgte naturligvis at vælge de mest oplagte steder på min vej, men ind i mellem, måtte jeg "gemme" os på et toilet fordi amning ikke lige stod højt på stedet tolerance-tærskel. Det er virkelig sørgeligt, for som du siger, så er det jo sådan vi fra naturens side er skabt. Tak for en spændende debat!

    Kh Pernille - som glæder sig til at få et ammebarn om ca. 4 måneder :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for dit indput Pernille:-) Det lyder som om at vi er ret enige:-) Og hvor dejligt med en lille ny baby, jeg håber du kun vil blive mødt med venlige blikke når baby skal have mad:-)

      Slet
  16. Jeg har været noget bekymret for den debat. For det kan da ikke være rigtigt at folk går i SÅ små sko! Men så bliver jeg mere rolig når jeg læser dit indlæg, og kommentarerne :0) For godt nok har jeg ingen børn. Men amning er da noget af det mest naturlige der findes! Lige så naturligt som sex...
    Jeg har da set mine fætre og kusiner blive ammet, og det var der ikke noget skammeligt i. Mine svigerinder gemte sig ikke når de skulle amme. Men de viste heller ikke "sagerne" frem på den måde. De tog højst en anden stol hvis det var. Men de var i samme lokale som resten af familien.
    Nogle folk er simpelthen for snerpet...

    Tak for indlægget :0) Og god søndag :0)

    SvarSlet
  17. Se lige julias indlæg her http://julialahme.dk/2012/10/21/sa-er-den-gal-igen-amning/

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg har godt set det:-) Jeg ELSKER hendes blog, og havde også på fornemmelsen at hun ville sige noget i forhold til den her sag;-)

      Slet
  18. Er helt og aldeles enig med dig, punktum :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altid dejligt når folk er enige, TAK Dorte;-)

      Slet
  19. Også fuld enighed herfra.. Og nikker genkendende til meget af det, I andre også skriver i kommentarerne..:)
    Jeg forstår ikke, at vires samfund virkelig kan være præget af så meget 'mig mig mig' og at en så naturlig ting som amning kan skabe så stor forargelse.. Jeg fulgte også kort debatten på Facebook men blev simpelthen så trist..!
    Jeg er helt med på den diskrete amning - også for min egen skyld, men det er da utroligt at ikke engang det er i orden... Desværre tror jeg, Karen Elisabeth har fuldstændig ret - det er en uheldig samfundsudvikling på flere områder - også det med synet på børnefamilier.. Hvor trælse og forstyrrende børn er - og at man gerne vil være fri for dem. Ærligt så gider jeg altså ikke spise på Jensens Bøfhus de næste mange år hver gang jeg gerne vil ha' familien med ud...;)
    Håber der stadig er en chance for at vende den udvikling, der fylder så meget pt - at folk snakker så grimt og uforstående til andre og at det i den grad er MIG der er i centrum..
    Tak for et rigtig godt indlæg, Ninna.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Anne;-)
      Og med fare for at gentage mig selv, så vil jeg bare lige sige, at jeg tror vi er temmelig enige:-) Sikke mange dejlige og rummelige damer der er i blogland:-)

      Slet
  20. Som udgangspunkt er jeg helt enig med dig Ninna. Og har desværre også selv stået i den situation, efter min overbisning, at være blevet afskediget i min sidste barsel ( jeg var selvstændig fysioterapeut på klinik, så klinikejer opsiger bare en kontrakt med et andet firma....i store træk) pga. Jeg ventede mit andet barn og har en kæreste der arbejder meget!

    Mht. amning synes jeg det er så ærgerligt, at man nærmest bliver gjort til skamme ved at brødføde sit lille barn. Men jeg ved heller ikke om det er vejen frem at lovgive om amning i det offentlige rum!

    Jeg har ikke noget imod andre ammende kvinder, og at de ammer hvor de finder det nødvendigt. Rent personligt har jeg dog i nogle tilfælde, hvor jeg fandt det upassende at amme, fortrukket til et toilet.... Også af hensyn til spisero for barnet! Ja det lyder måske lidt patetisk, men ligeså vel som jeg vil holde på min evne og ret til at amme mit barn, så er jeg også et blufærdigt menneske.... Og da jeg selv har store bryster, kan det være svært at gøre så diskret at man ikke kan se noget af brystet! Og som en anden skriver, er det så virkelig det ammende barn de forarges over, eller er det bevidstheden om at der sidder en kvinde med blottet bryst der forager

    Dermed ikke sagt at jeg ikke synes at det smadder ærgerligt at udviklingen er kommet hertil! Hvad bliver det næste? At gravide kvinder også er ulækre og perverse fordi de jo givetvis har haft sex for at blive gravide

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så ærgeligt at der stadig diskrimineres på den måde i Danmark, og jeg tror ikke der er mange der er klar over det, før de eventuelt selv står i situatioen!
      Jeg er heller ikke tilhænger af lovgivning om alt muligt! Det skal komme fra et helt andet sted, nemlig hjemmefra! Det er tolerancen og rummeligheden der skal ind i de små hjem rundt omkring i Danmark;-);-) Vi skal til at ændre vores opfattelse af hvordan vi ser på andre mennesker, og ikke altid se på hvad "de andre" gør forkert, og være fordømmende omkring det! Det er ihvertfald min mening;-)
      Tusind tak for din kommentar Camilla:-)

      Slet
  21. Se Julies indlæg om samme emne her:
    http://julesrules.wordpress.com/2012/10/21/ah-verden-hold-nu-op/
    Som altid skriver hun både tankevækkende og humoristisk - det er god læsning! :-)

    Kh
    Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet Anna, hun skriver bare SÅ godt! Det er for sjældent jeg kommer forbi hendes blog! Super god vinkel hun har på det hele:-)

      Slet
  22. Jeg er chokeret...jeg troede at vi danskere blev mere og mere moderne, frigjorte, tolerante, venlige, åbne... det tager op imod 100 år at vende normerne i et samfund. Men hallo, nu lyder det jo til at det hele er ved at gå baglæns. Det er 15-16 år siden jeg sidst ammede et barn og jeg kan slet ikke kende det billede... jeg fandt det uproblematisk og meget meget nemt. Altid mad lige ved hånden uanset hvor vi var, man kan jo ikke begrave sig hjemme i stuen når man har 3 børn, vel? Jeg kender ganske enkelt ikke til en eneste historie fra 'dengang' som minder bare en lille smule om det her.... det er så trist!
    Til gengæld kan jeg komme i tanke om andre emner fra 'nutiden', som åbenbart også er ulækkert... hvor gamle er børnene i dag f.eks. når de begynder at fjerne hår på hele kroppen og gå med bh... jeg synes faktisk det er lidt sygeligt... og måske er de ting i virkeligheden lidt i relation til hinanden. Folk er blevet så sarte og bange for det naturlige! Og det skriver jeg ikke fordi jeg på nogen måde er en gammel hippie med en urskov under armene, men helt ærligt, det er børn vi taler om... og dun : )
    Hvad sker der for dig Danmark?

    Hold da op, det indlæg satte da lige noget i gang! Jeg synes det er så godt gjort at du har taget det op Ninna!

    : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det gjorde det også hos mig;-) Og nej, det er jo netop lige præcis det man ikke kan, altså begrave sig hjemme i stuen! Man har da ret til et liv, selvom man er blevet mor, og jeg fatter simpelthen ikke at så mange er fordømmende omkring det! Og heller ikke de andre ting du nævner! Der er sket noget de sidste 10 år, som jeg tror i høj grad har at gøre med alle realityprogrammerne, men den tør jeg næsten ikke åbne, det er en helt anden debat;-)
      Tusind tak for din kommentar Jette, og jeg ville heller aldrig tro at du var en gammel hippie med urskov under armene, men HVIS du var, så skulle andre da også bare blande sig udenom;-);-)

      Slet
    2. Nu sidder jeg altså lige og griner lidt : ) Men ja, realityprogrammer og så alle de reklamer - de er med til at give os alle et helt forskruet billede af virkeligheden! Selv de små børn som ser en fantastisk legetøjsreklame og bliver totalt skuffede når de får gaven juleaften...

      Slet
  23. Jeg er enig. Jeg har været virkelig, virkelig vred, når jeg har læst om folk, der ser skævt til ammende kvinder - nu er jeg egentlig mest ked af det. Og meget, meget uforstående. (Og stadig lidt vred)

    Jeg vil faktisk gå så vidt at sige, at jeg også bliver ret træt af, at der selv i "pro-offentlig amning-retorikken" altid ligger "selvfølgelig skal man dække sig til". Helt ærligt - det er jo bare bryster og en baby der spiser. Det meste af brystet bliver alligevel dækket af babyens hoved! Det er ikke noget man skal skamme sig over. Selvfølgelig skal kvinder dække sig til, hvis de selv har lyst til det - om det så er hår eller bryster. Men at man presser kvinder til tildækning bryder jeg mig ikke om.

    Jeg har i øvrigt også selv skrevet et indlæg om offentlig amning for lang tid siden på min blog: http://imangelafbedre.wordpress.com/2010/11/12/peter-skaarup-vil-have-bare-bryster-og-det-vil-jeg-ogsa/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din kommentar, og sikke et godt indlæg på din blog:-) Vi er vist ret enige:-) Det er helt vildt hvad amning kan blive samlignet med, og hvilke kommentarer voksne mennesker kommer med!

      Slet
  24. Det har ikke noget med intolerance at gøre som sådan i min bog. Det er bare grænser og skal være. Børn fylder ALT for meget, og vi er nogen, der gerne vil være fri bare engang imellem. Især da når vi endelig går ud. Detil kommer, at bryster - både mine og andres, er en PRIVAT og intim ting, som jeg (og mange andre) ikke har lyst til at få lige i hovedet. Slet ikke, hvis vi går ud for at hygge os lidt eller i det hele taget. Den korte tid, det tager hvor man ammer, der kan man godt vise så meget pli og lade være med det offentligt og ellers begrænse sig til den tid, man så har.

    SvarSlet
  25. Hej Deborah, tak for din kommentar. Jeg er, som du nok har regnet ud, ikke enig med dig! Børn er vel også en slags mennesker, der har lov til at være her i verden på lige fod med "os andre"- altså de voksne! Ja, det synes jeg ihvertfald! Og jeg håber da sandelig ikke at du ufrivilligt har fået en anden kvindes bryst i hovedet, mens hun ammede, for så har hun da ramt helt forkert, det burde jo sådan set være hendes baby der fik det i hovedet!
    Sundhedsstyrrelsen anbefaler og råder til at man ammer i 1 år, i min optik er det lang tid, og ikke kort tid som du skriver! Men det er egentlig underordnet hvor lang tid eller hvor kort tid man ammer! Det der betyder noget, er at vi lever i et land hvor man ikke må diskriminere på baggrund af køn, seksualitet, religion osv, herunder må også gælde enhver kvindes ret til at færdes i det offentlige rum, med eller uden en baby!
    Med hensyn til pli, så forstår jeg ikke helt hvad du mener??? Men vi har nok bare hver sin opfattelse af hvad pli betyder! Jeg vil mene, at det må være god pli, af alle andre mennesker, at blande sig uden om den amning. Når man er mor til en lille baby, er der nok ting at være usikker på, man behøver ikke også blive gjort til sådan et udskældt objekt der "kaster rundt med sine bryster alle vegne", det er det sidste man har brug!

    SvarSlet
  26. Jeg blev så inspireret af dit indlæg, så nu har jeg selv skrevet et igen: https://imangelafbedre.wordpress.com/2012/10/24/du-ma-gerne-vaere-her-alligevel/

    SvarSlet
    Svar
    1. Vildt godt indlæg, jeg har skrevet til dig på indlægget:-)

      Slet
  27. Hej Ninna
    Sikke en debat og der er SÅ mange ting ved at blive mor og vi alle ser bare SÅ forskelligt på det.
    Synes ikke kun det er det her der er et tabu, der er så mange ting som egentlig burde blive snakket om.
    Tror ærlig talt det er derfor der er en masse par som går fra hinanden pga omverdens meninger om det ene og det andet når man er blevet forældre.
    Med hensyn til amningen, så har jeg altid været privat og enten er gået på et toilet for at amme eller ammestuer på de forskellige steder. Nok en blanding af at jeg er meget privat på det punkt og bryder mig ikke om andres blikke om det så er forargelse eller andet. Men om andre har lyst til at gøre det offentligt rører mig ikke og der burde være en tolerance for hinanden. Man kan jo bare kigge den anden vej hvis det er så generende at en mor ammer sit barn.

    En anden ting så er jeg elev i en kommune og da jeg fortalte min elevansvarlig at jeg var gravid, begyndte han at snakke med alle de andre elever og de var nok ikke de eneste om hvor meget jeg kostede kommunen fordi jeg skulle på barsel. Jeg var skyld i det ene og det andet fordi jeg var gravid. Der var sådan en dårlig stemning mellem ham og mig, da jeg godt vidste hans holdning.... Men fandme om jeg lade mig tryne af sådan et fjols. Jeg er tilbage på job og kæmper stadig mod den diskrimiering at jeg fik et barn under min elevtid.... Mangler et lille år og så er jeg færdig:)
    Men et fedt indlæg:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så unfair at blive diskrimineret på grund af de børn man vælger at få! Det kan bare gøre mig så rasende! Jeg fik engang et skriftligt afslag på en jobansøgning, med den begrundelse at jobbet var for krævende til en nybagt mor (S var 1 år) Tænk engang, sådan en melding ville en mand ALDRIG få!! Pyyyhh, det er et emne der kan få mig helt op og køre;-)
      Men godt du hænger i på din elevplads, et går stærkt, og så kan du jo altid se hvad der skal ske videre hen.-)
      Tak for kommentaren Vicki:-)

      Slet
  28. Hej
    Jeg har først læst dit indlæg i dag, og selvom det er nogle dage siden, kan jeg ikke lade være med at komme med en lille kommentar.
    Jeg blev utrolig overrasket over at læse om hele den her ammesnak. Det er ikke lige noget jeg har fulgt med i, og jeg trode slet ikke at det var et problem i DK. For ca. 10 år siden, blev jeg selv smidt ud af en cafe pga. jeg ammede på et offentlig sted. Det var i England, og noget nær det mest ydmygende jeg nogensinde har prøvet. At begynde at amme sit lille barn for derefter at få afvide at man godt kan pakke hele herligheden væk, da det genere andre gæster, forlade en cafe med en skrigende opkørt lille baby, og opkørt mor, blive forvist til et klamt offentlig toilet med fixer belysning, det var simpelthen mere jeg kunne bære. England har mig bekendt siden ændret det ved lov og givet mødre ret til at amme offentligt. Jeg trode dog aldrig at jeg skulle opleve det i DK, og hvis man føler at det er perverst, siger det vist mere om deres tankegang.........
    Får helt røde kinder af forargelse, når jeg skriver dette.
    tak fordi du bragte det op
    mvh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din kommentar Tina! Jeg synes det er så forfærdeligt, at det skal komme hertil, hvor man kan synes at det er perverst at amme sit barn, og fuldstændig som du skriver, så siger det vist mest om den der tænker det!
      Jeg tror det bunder i usikkerhed hos rigtig mange, en eller anden angst for det man ikke kender! Lidt det samme som dem, der ikke vil handle i Føtex hvis kassedamen har tørklæde på! (uh det er også et farligt emne at tage op:-)) men altså det jeg mener, er at jeg tror der er mange der i virkeligheden er mere bange for det de ikke kender, og derfor bare ikke bryder sig om det!
      Håber det giver mening:-)

      Slet
  29. Tak, for dit indlæg, Ninna. Jeg er meget enig. Læste det egentlige lige da du havde postet det + de kommentarer der var kommet der, men besluttede mig for ikke at kommentere. Nu opdagede jeg så, at der var et lignende dilemma i Mads & Monopolet sidste lørdag, og så bliver jeg simpelthen nødt til at komme med et lille opstød: HVORFOR FANDEN ER DANSKERNE BLEVET SÅ SIPPEDE!?? Jeg synes det er pinligt. Fint nok, der er jo altid nogle, som går over grænsen, men over 90% af de ammende kvinder, jeg har set, har siddet helt almindeligt og ubemærket. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det skal være så stort et problem. Er danskerne blevet bange for almindelige bryster? Ligesom det nu også er blevet OK i flere folkeskoler, at børnene ikke bader efter idræt. Fordi det kan være svært, når man ikke føler, man er helt som gerne ville være. Men vi er jo alle forskellige! Jeg kunne skrive en masse om dette, men vil egentlig bare sige, at jeg synes det er rigtig, rigtig trist, at folk er blevet så sippede. Jeg er all about god opdragelse og at man skal opføre sig ordentligt, når man er ude blandt andre, men jeg synes det er noget pjat, at vi ikke kan være mere rummelige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, det hørte jeg slet ikke! Jeg må ind og finde det på podcast!
      Jeg er fuldstændig enig med dig! og ja, der er altid nogen der går over grænsen, men det er der jo med ALT! Der er også dem der sidder og råber i telefonen i bussen, og hende den gamle sure dame der ikke vil flytte sig for barnevognen, og ham der står og tisser i vejkanten hvor alle går forbi, men SÅDAN ER DET BARE! Verden ville da også være kedelig hvis der ikke var alle yderpunkterne:-):-)
      Tusind tak fordi du læser med:-)

      Slet