lørdag den 25. januar 2014

Fotobog og noget om at udfordre tålmodigheden












I efteråret besluttede jeg mig for at gå i gang med et temmelig ambitiøst projekt, nemlig at lave 3 forskellige fotobøger til julegaver!!! Jeg fandt dog temmelig hurtigt ud af, at een var rigeligt hvis jeg ikke skulle omkomme af stress. Så der er nogen der har fotobøger til gode!!
Kim var den heldige modtager af ovenstående fotobog i julegave, jeg tror han blev glad for den, men han havde vist gættet det i forvejen, og det kan jo altså godt tage glansen lidt af det!
Jeg har brugt heeeeeelt vildt mange timer (og penge) på den, men jeg synes også resultatet er blevet ret godt. Jeg havde planer om at skrive små kommentarer i den med tynd sort tusch, men jeg kunne faktisk ikke få mig selv til det, da jeg sad med den i hænderne...
Jeg har lavet den hos Pixum, jeg synes de så ud til at have det flotteste layout, og det bedste program, selvom det lige tog lidt tid at navigere i det. JEg har selv lagt alle billeder op manuelt, og et godt tip er at redigere og beskære alle de billeder du skal bruge INDEN du uploader dem til fotobogen, så de er helt klar;-)
Da jeg gik i gang havde jeg planer om at lave en bog med billeder helt fra vi fik Sylvester, men det blev simpelthen for omfattende da jeg først kom i gang. Der er lidt babybilleder med i starten af bogen, og så er det ellers highlights fra de sidste 1 1/2 års tid. En god ide er vist at lave den over et kalenderår / en sommerferie eller lignende for at indskrænke det lidt.
Har I også prøvet at kæmpe Jer igennem at lave en fotobog? og er der nogen gode råd til en fremtidig bog?

16 kommentarer:

  1. Rigtig fin! :) ja jeg satte mig for (da jeg fik Tjalfe) at jeg HVERT ÅR vil lave en bog om hans FØDSELSDAG, SOMMERFERIE OG JUL! ;) Det tager såååå lang tid. Men jeg håber han bliver glad for det engang. Har planer om at gøre det indtil hans konfirmation. Derudover vil jeg forsøge at lave en samlet bog for hvert år altså feks "Tjalfe 2 år" hvor der bare er blandede billeder fra året der gik uden decideret tema :)
    -Meena

    SvarSlet
    Svar
    1. Wauw, det er et imponerende projekt du har sat dig for, og han bliver da helt sikkert glad for dem, også før han bliver stor tror jeg. Min dreng kan allerede nu rigtig godt lide at se billeder af sig selv;-)

      Slet
  2. Hvor ser den fin ud!
    Dejligt med billeder i print engang i mellem.
    Min kæreste og jeg lavede en fotobog på Pixum til jul. Vores familie har været så heldig at blive beriget med tvillinger (min kærestes nevø og niece), så vi lavede en bog fra børnene til deres forældre. De blev vildt glad, overraskede og rørte. Helt perfekt, så jeg forstår dig godt, at det er dejligt med overraskelser. Vi måtte skære rigtig meget i antallet af billeder, da det ellers blev alt for dyrt, men det endelig resultat skabte stor glæde.

    Hav en dejlig weekend.
    /Dianna

    SvarSlet
  3. Jeg har lavet et par stykker til gaver og en enkelt til os selv. Jeg synes også at det er et omfattende og tidskrævende projekt, men til gengæld har jeg hver gang haft følelsen af, at det var det værd, når jeg har fået det færdige produkt i hånden..
    Jeg har lidt en ambition om at lave en bog for hvert år, men det bliver uoverskueligt at sidde med alle billederne sidst på året og så først der begynde at vælge ud. Tror at jeg i år vil forsøge at pille nogle ud fra hver måned løbende, måske det letter arbejdet lidt i sidste ende? :)

    Jeg synes jeres fotobog er lækker og enkel - just the way I like it! :)

    SvarSlet
  4. Jeg vil gerne anbefale fotobog.nu. Fotobøger kopieret i Silkeborg i bedste kvalitet (fotokvalitet bliver SUPER flot!)...fast pris på forsendelse.... Lad dog ikke billederne gå helt ind til "midten" af bogen (der hvor den er samlet) - når man bladrer, kan det område af billedet ikke ses....

    SvarSlet
  5. Jeg har også lavet et par fotobøger, bl.a. en om vores 4 mdr.'s rejse, og det var noget af et projekt (det endte faktisk ud til 2 bøger til knap 900kr). Men de er arbejdet værd for nu bladrer vi dem igennem i stedet for kun at kigge på billeder på computeren.
    Jeg har også lavet en til min datter med billeder af hele familien, og en til min kæreste i fars dags gave med billeder af vores datter. Det var små bøger og de tog ikke så lang tid. Processen med at udvælge billeder og redigere tager til gengæld tid.
    Jeg har også planer om, at lave fotobøger for hvert år, men ja det er tidskrævende og lige nu er jeg i gang med 2012. Men mon ikke jeg får lavet lidt under min barsel.
    Begge mine piger skal også have en bog på et tidspunkt med højdepunkter fra deres liv, men det bliver nok i scrapbogsform så jeg kan lave dem løbende som de vokser op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hold da op, du har fået lavet en del fotobøger, sejt:-)
      Jeg har også ambitioner om allerede nu, at begynde og samle billeder, tak for påmindelsen om det:-)

      Slet
  6. Jeg har prøvet ved Pixum også og er tilfreds med firmaet. Lavede 2 bøger til nogle julegaver i '13 og blev glad for resultatet. bogen var på omkring 20-24 sider og tilpas med "historie" fra brylluppet i billedform.
    Jeg synes det er tiden værd og hvis jeg tænker på at jeg slipper for besværet med at fremkalde billeder (ved et firma), sætte dem i album og skrive ved, så laver jeg gerne flere bøger i fremtiden,
    Men hvis jeg skal sige noget negativt, så synes jeg det tager lidt lang tid at oploade billeder, men tror næppe det kan være anderledes...

    // Rikke //

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis man nu gør billederne mindre når man redigerer dem, så kunne det måske hjælpe lidt på det?:-)
      Jeg forestiller mig også at jeg vil bruge pixum igen, da jeg nu kender programmet. God ide også med en lidt mindre bog fra en bestemt begivenhed, det kunne jeg godt finde på at prøve:-)
      Tak for indput:-)

      Slet
  7. Skøn fotobog :-)

    Hvis man har yderligere interesse i fotobogøger, så har vi har samlet tips og tricks samt gode tilbud på fotobøger!

    Mvh

    Sofie

    SvarSlet
  8. Og her er adressen hvis man har interesse :-)

    www.fotobogtest.dk

    SvarSlet
  9. I har så glemt at tage det bedste firma med i testen...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvilket et er det bedste firma?;-)

      Slet
  10. Jeg mener jo, at Fotobog.nu bestemt bør med i testen.... Jeg har kun oplevet god kvalitet og så har de levering fra dag til dag... :-)

    SvarSlet
  11. Jeg har også lavet en bog med brug af Pixum... men jeg syntes nu det var vildt hurtigt... idet jeg valgte automatisk opsætning af bogen og så rettede jeg bare selv lidt rundt i det bud, programmet kom op med.
    Jeg syntes det der tog længst tid var billederedigeringen før billederne skulle hentes ind....
    Din bog er i øvrigt blevet rigtig flot ;-) En smuk og personlig gave.

    SvarSlet