torsdag den 11. september 2014

Noget om huskiggeri



Vi har kigget på hus det sidste halve års tid, ja faktisk cirka siden jeg fandt ud af at jeg var gravid. Det har været en helt vild rejse, som slet ikke er endt der hvor vi troede. Jeg skrev lidt om det allerede her, og der troede vi at vi havde fundet det rigtige, men det viste sig at være noget helt andet vi skulle.
Vi har købt et hus, og jeg glæder mig helt vildt til at fortælle mere om det, og hvor det ligger. Men først vil jeg lige fortælle lidt om processen, og jeg skal prøve at gøre det kort!!
Vi havde helt fra starten fastlagt os på det område vi allerede bor i, både fordi mine forældre bor her, men også fordi S er glad for sin børnehave og det er tæt på Århus og begge vores jobs.

Når man gerne vil bo tæt på Århus, så er husene også pænt dyre, og lad mig bare sige det mildt:, vi blev SLEMT skuffet da vi kiggede her i området. Stort set alle huse til salg her, er gamle 70'er villaer, der er i meget dårlig stand, men til rigtig mange penge, og siden vi ikke kan lave noget som helst selv, ja så var der altså langt i mellem noget vi synes var vores penge værd. Mange overvejelser gik også på om vi orkede at sætte et helt hus i stand, eller rettere sagt at få nogen til det. Vi skal jo også have en baby om lidt, og der skal være overskud til at få en god start, også for Sylvester.

Efter at have set på MANGE huse, blev vi faktisk enige om at købe det rækkehus vi bor i. Vi lejer det lige nu, og kontrakten udløber til årsskiftet, så vi har hele tiden vidst at vi skulle finde noget andet. Huset vi bor i har hele tiden været til salg, vi har bare ikke set det som mulighed fordi der er mange drømme der ikke bliver opfyldt her, blandt andet en stor have, og et ekstra værelse til kontor.
Men lige på falderebet fik vi øje på noget et helt andet sted, som opfyldte en hel masse drømme, også drømme vi nok ikke lige vidste vi havde. Vi overtager den 25. oktober, 4 dage før jeg har termin, og Sylvester skal skifte børnehave midt i november, så det bliver en heftig omgang. Men vores mavefornemmelse har nærmest aldrig været bedre, og livet bliver altså også for kedeligt hvis man ikke tager nogle chancer;-)

Jeg er begyndt at samle al min boliginspiration i en skitsebog (fra Tiger butikken - de er ret gode til prisen), og inde i mit hoved er de forskellige rum så småt begyndt at tage form:-)

(Jeg skal nok fortælle mere om huset, og hvor det ligger, vi skal bare lige selv vænne os lidt mere til tanken;-))

Er der mon nogen af Jer der også har prøvet at være igennem en længere proces med huskiggeri?

11 kommentarer:

  1. Årh, så blev jeg da lige MEGA nysgerrig!! Det glæder jeg mig til at høre mere om. Vi taler så småt mere og mere om huskøb. Synes det er et ret uoverskueligt projekt selvom det også er spændende. Men for Søren, det er dyrt..

    SvarSlet
  2. Har boet i Aarhus i en 3 vær siden 2006. Har andet barn på vej og har ledt her omkring i ca 2 år. Aarhus er bare dyr- specielt hvis man ikke ef "gør det selv typen". Nu har vi lidt givet op og købt et hus 30 min kørsel på vej til Silkeborg. Det bliver så vemodigt at forlade denne skønne by, men udsigten til have hjælper meget

    SvarSlet
  3. Ej, hvor er det vildt Ninna! Spændede hvor I skal hen og hvad det var for nogle drømme I ikke vidste I havde ;) Vores huskiggeri var også en lang og psykisk hård proces (med baby-Vigga på armen). Godt at mavenfornemmelsen er god. Det er det vigtigste. Tillykke med huskøbet! Jeg glæder mig til at høre mere :)

    SvarSlet
  4. cheers for taking the time to discuss this, I feel strongly about it and love learning more on this topic. If possible, as you gain expertise, could you mind updating your blog with more information? as it is extremely useful for me...Cccam Server

    SvarSlet
  5. Tillykke med huskøbet hvor er det spændende :) vi købte også nyt hus og skulle flytte ind da Storm var en måned, isabella skulle starte i børnehave en måned efter vi flyttede ind... Det var en hård omgang, men det bedste vi har gjort :) glæder mig til st følge med her på bloggen :)

    SvarSlet
  6. Det lyder godt nok spændende. Vi kiggede kun på fem huse, før vi købte. Mange ting var slet ikke som vi ønskede, men vi faldt pladask for husets sjæl, og blev enige om, at vi bare skulle kunne bo der 10 år og at det ikke måtte begrænse os i forhold til fx arbejde og familieforøgelse. Her to år senere elsker vi vores hus så højt, at det nok alligevel kommer til at begrænse os lidt og at børnene må finde sig i verdens mindste børneværelser, indtil de flytter hjemmefra.

    SvarSlet
  7. Wuhuu, tillykke med købet, ja vi har været igennem det 2 gange (næsten 3, da vi oprindeligt kiggede i NordÅrhusog omegn, men en jobmulighed flyttede os i stedet til vestjylland!) første gang så vi en 4-5 huse før det rette var der! Vi købte relativt dyrt for området og byen, og fik desværre ikke vores investering igen, da vi blev nødt til at sælge 3 år senere (også pga. Job) så boede vi et år til leje, for at have tid og ro, til at finde det rette me den rette placering! Selvom det er dødsygt at flytte, er vi nu glade for, at vi gjorde det på den måde!

    SvarSlet
  8. Jeg smider et friskt gæt! Samsø!? :-)

    SvarSlet
  9. Vi skal selv inden så længe til ar lede så hører meget gerne meget mere. For ja Århus er åndssvags dyrt ! Som om her kun må bo læger og advokater :(

    SvarSlet
  10. Uh altså, hvor spændende! Glæder mig til at høre mere:-)

    SvarSlet
  11. Hvor lyder det spændende og stort tillykke med huskøbet :0)

    SvarSlet